Hieronder vind je de laatste nieuwsberichten met betrekking tot abonnementen/contracten. De berichten zijn zowel om jou op de hoogte te houden van het nieuws, als wel om jou te informeren over mogelijkheden tot het beter beheren van uw abonnementen en daarmee de kosten.

10 nov 2017

Proximus beloofde dat je met één telefoontje de huur van je oude telefoon kon opzeggen. Onze lezers ervaren dat anders

Een simpel telefoontje naar onze klantendienst volstaat om de huur van uw vast telefoontoestel op te zeggen, zo klonk het woensdagmorgen uit de mond van Proximus-woordvoerder Jan Margot. We confronteerden hem met het feit dat veel abonnees al jaren huur betalen voor hun telefoontoestel zonder dat ze dat zelf beseffen. Maar zo eenvoudig lijkt het stopzetten toch ook weer niet, zo blijkt uit reacties van lezers.

Veel abonnees vanProximus betalen al jaren een maandelijks huurbedrag voor hun vast toestel. Dat staat duidelijk op de factuur. Maar, zo bleek vanmorgen in De Inspecteur op Radio 2, veel mensen betalen die huur al zoveel jaar dat ze al een veelvoud van de prijs van hun toestel aan huur hebben betaald. Anderen beseffen zelfs niet dat er iedere maand enkele euro’s op hun factuur worden aangerekend voor de huur van hun toestel en dat het veel goedkoper uit zou komen om zelf een telefoon te kopen.

Gewoon even bellen

Volgens Proximus is het niet hun taak om klanten daar op te wijzen. “En bovendien, wie een toestel huurt, krijgt er ook de service bij. Is je telefoon stuk, wordt hij gratis vervangen”, zegt woordvoerder Jan Margot van Proximus.

Wie toch zou beslissen om de huur op te zeggen, en dat waren vandaag al heel veel mensen, moet gewoon even bellen met de klantendienst.

Maar zo simpel is het allemaal niet, zo blijkt uit de vele reacties die we kregen. En ook op de redactie van De Inspecteur op Radio 2 en bij Proximus zelf stond de telefoon vandaag roodgloeiend. Want plots wil iedereen zijn huurtelefoon vervangen door een telefoon die hij zelf koopt. Het antwoord dat bellers krijgen, verschilt blijkbaar van persoon tot persoon. Alsof er geen eenduidige afspraken over bestaan.

“In augustus 2016 ontdekten we een beetje bij toeval dat we al ruim 20 jaar abonnementsgeld betaalden. En het was echt niet zo eenvoudig om dat op te lossen. Een toonbeeld van klantonvriendelijkheid”, zegt een lezer uit Loppem.

Ook lezer A.V. zegt dat hij de huur van zijn zeer oud vast toestel probeerde op te zeggen. “Toen ik daarvoor belde naar Proximus kreeg ik te horen dat dit enkel kan door het toestel naar een Proximuswinkel te brengen”, klinkt het.

Ook Eddy B. zegt dat hij aan de telefoon te horen kreeg dat wanneer hij de huur van het toestel wil stoppen, hij met zijn telefoon naar een telefoonwinkel moet.

“Ik heb tientallen jaren een vast toestel gehuurd. Een tweetal maanden terug heb ik Proximus verwittigd dat ik het toestel niet meer wilde huren. Ik moest het niet teruggeven, het was waardeloos, zei men mij. Ik vraag me af of we geen schadevergoeding kunnen krijgen. Het is toch wansmakelijk om klanten het tienvoudige te laten betalen voor een toestel”, zegt lezer Rita B.

Dirk S. zegt ook “slachtoffer” te zijn. Hij betaalt sinds 35 jaar maandelijks 3.50 euro ‘huur’. “Bij contact met hun klantendienst vandaag kreeg ik van de calltaker als antwoord dat men afwacht hoe de zaak evolueert.”

Ontgoocheld in Proximus

Ook Myriam V. is niet te spreken over de service van Proximus. “Ik huur al sinds jaren een telefoon die zelfs niet meer in gebruik is. Ik heb dat al eens laten weten aan Proximus, maar zonder gevolg. Vandaag heb ik een bericht naar Proximus gestuurd om hen er nog eens op te wijzen dat ik maandelijks 2,9339 € betaal voor een verouderde telefoon. Moeten wij als klant constant alle details van een factuur nakijken? Is het niet aan Proximus om deze praktijk stop te zetten?”

Lezer Calixte D. uit Wielsbeke betaalde van 1982 tot oktober vorig jaar huur voor een Maestro-toestel. “Toen ik de factuur eens goed bekeek en inderdaad merkte dat ik al zovele jaren maandelijks 4,95 euro exclusief BTW betaalde, heb ik zelf een toestel aangekocht. Als abonnee had ik spijtig genoeg het volste vertrouwen in Proximus”, zegt ze. Want intussen betaalde ze gemakkelijk al tien nieuwe telefoons.

Omer V. uit Rotselaar zegt: “Ook ik betaal maandelijks 3.55 euro voor de huur van een telefoon Maestro 350 antraciet. Op de factuur geeft Proximus de indruk dat dit gelinkt is aan mijn pack. De oudste factuur die ik kan terugvinden is er eentje van juli 1998, toen betaalde ik 90 Belgische frank (2 euro) per maand.”

“Ik ben altijd trouw gebleven aan Proximus, maar nu voel ik me toch diep geraakt en vraag me af of ik mijn geld kan recupereren.”

Lezer Johan P. zegt: “Inderdaad, uit nazicht van de factuur blijkt dat ik 4,95 per maand betaal voor die telefoon. Bedankt voor de info, ik zet dat onmiddellijk stop.”

Ook verschillende andere lezers laten ons weten dat ze de huur van hun toestel nog deze week stopzetten.

Bron:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171108_03176212

Reactie achterlaten

10 jul 2017

ACM wint strijd met telecomproviders over gesprekskosten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) mag het afgiftetarief dat telecombedrijven elkaar rekenen verlagen.
Op termijn zal dat er waarschijnlijk voor zorgen dat consumenten lagere bedragen zullen betalen om vast en mobiel te bellen, zegt een woordvoerder van de ACM maandag.

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) gaf de marktwaakhond maandag gelijk in een door diverse telecomaanbieders aangespannen zaak. Daardoor gaan vanaf woensdag veel lagere tarieven voor gespreksafgifte gelden.

Dat zijn de kosten die providers aan elkaar rekenen als klanten met elkaar bellen. Voor vast bellen gaan die tarieven met 50 procent omlaag, en voor mobiel bellen zelfs met 70 procent. Volgens de ACM zijn de afgiftetarieven goed voor ongeveer 15 procent van de kosten die consumenten betalen om te bellen.

In totaal denkt de toezichthouder dat providers elkaar per jaar 150 miljoen euro minder zullen rekenen.

Bron: www.nu.nl

Reactie achterlaten

15 mei 2017

Forse groei mobiele abonnementen T-Mobile Nederland

T-Mobile Nederland meldt over het eerste kwartaal een forse groei van het aantal mobiele abonnementen: 226.000 over de afgelopen 12 maanden en 69.000 abonnementen in het eerste kwartaal.

Het aantal klanten met mobiele abonnementen komt hiermee boven de drie miljoen uit. De groei kwam zowel uit het consumentensegment, inclusief Ben, als uit het zakelijke segment.

De totale omzet, inclusief T-Mobile Thuis, steeg met 5,2 procent naar 341 miljoen ten opzichte van 2016. De omzet Mobiel daalde licht met 1,2 procent naar 320 miljoen. De omzet van Zakelijk steeg vijf procent.

T-Mobile Thuis zette 21 miljoen euro om, het klantenaantal steeg van 164.000 naar 176.000.

Het bedrijfsresultaat (EBITDA) steeg 25 procent in vergelijking met 2016 naar 110 miljoen euro.

De klantengroei komt volgens T-Mobile vooral door de marktintroductie van Go Unlimited in de consumenten- en zakelijke markt. Klanten hebben dit product volgens het bedrijf massaal omarmd en binnen drie maanden hadden 100.000 klanten zich aangemeld.

Bron: www.emerce.nl

Reactie achterlaten

10 mei 2017

Hoe een abonnementsmodel zelfs je moeilijkste producten verkoopt

Wil je succes hebben als bedrijf? Wat je verkoopt doet er niet zoveel toe, zolang je maar abonnees hebt. Dat zegt Tien Tzuo, ceo van het snelgroeiende Amerikaanse softwarebedrijf Zuora. ‘Zelfs cement leent zich voor een abonnementsmodel.’

Bezorgkosten vormen een van de belangrijkste redenen waarom online consumenten besluiten een product niet te kopen. Afschaffen dus, denkt menig ondernemer. Maar zeker bij laaggeprijsde producten is dat niet zo’n slimme zet, daarvoor zijn de bezorgkosten eenvoudigweg te hoog. Vaak zelfs zo hoog dat je toelegt op elk product dat je verkoopt. Bol.com introduceerde kort geleden een alternatief: een bezorgabonnement. Tegen een gering bedrag (14,99) kunnen klanten de bezorgkosten voor een jaar afkopen. Het abonnement geldt voor bestellingen onder de 20 euro, ‘same day deliveries‘ en avond- en zondaglevering.

Subscription economy
Succesvolle bedrijven hebben een abonnement ingevoerd

Een goede idee, zo’n abonnement? Ja, stelt Tien Tzuo, ceo van Zuora, een Amerikaans bedrijf dat een platform levert waarmee bedrijven makkelijk abonnementen kunnen beheren. Tzuo sprak in Nederland op uitnodiging van IT-bedrijf Subscription Factory en Buckaroo. Dat de subscription economy succesvol is, bewijzen nieuwe bedrijven als Netflix en Spotify, die in korte tijd enorm zijn gegroeid. En ook gevestigde bedrijven die het momenteel goed doen hebben meestal een of ander abonnement ingevoerd om hun klanten te bedienen.

Van product naar klantgericht
‘De 20e eeuw was het tijdperk van massaproductie en –verkoop’, verklaart Tzuo. ‘De tijd waarin je succesvoller was naarmate je meer omzet wist te behalen tegen zo laag mogelijke kosten. Veel bedrijven werken nog zo. Walmart is bijvoorbeeld ingericht om zo veel mogelijk producten te verkopen. Met succes. Maar dat model heeft niet de toekomst. Het draait steeds meer om de klant, je abonnee. Als je daar een goede band mee hebt, kun je hem relevante aanbiedingen doen en van alles verkopen. Neem Amazon. Is dat een retailer? Zelf vindt Amazon van niet: het bedrijf noemt zich the customer company. Terecht: terwijl klanten voor een ouderwetse retailer als Walmart anoniem blijven, weet Amazon steeds beter wie de klant is en wat de klant beweegt.’

Van bezit naar toegang
Je kunt dus een relatie met je klanten opbouwen en onderhouden

Ander kenmerk van de subscripton economy is dat je geen product verkoopt, maar toegang tot iets. Toegang tot films en series (Netflix en Videoland) of tot muziek (Spotify) – zonder dat er ook maar één DVD of CD aan te pas komt. Tegen een bepaalde vaste prijs per maand ontvangt de klant periodiek (toegang tot) een product of dienst. De klant heeft zekerheid en gemak, jij als leverancier een vaste inkomstenstroom. Bovendien beschik je door dit abonnementsmodel over veel meer klantdata. Je kunt dus een relatie met je klanten annex abonnees opbouwen en onderhouden dankzij alle data die je verzamelt over wat ze zoeken, bekijken en kopen.

Voor elk type bedrijf
Volgens Tzuo kan elk bedrijf in elke sector overstappen op de subscription economy. Maaltijden, koffie, hondenvoer, luiers of tandenborstels op basis van een abonnement? Het bestaat al. De Dollar Shave Club is in korte tijd groot geworden met een scheermesjesabonnement en inmiddels gretig overgenomen door Unilever. ‘Zelfs in een heel saaie sector, die ver afstaat van de consument, kan een abonnementsmodel werken. In de cementindustrie bijvoorbeeld. Van cement worden vloeren gemaakt. Door op de vloer sensoren te plaatsen die je verbindt aan het internet of things, heb je een gigantisch connected device. Daarmee verzamel je allerlei data over het gebouw en de afgelegde looproutes waar je vervolgens allerlei acties op afstemt. Denk bijvoorbeeld aan het variëren van de prijzen van billboardreclames op basis van de drukte.’

Van wie is de data?
‘We krijgen nog veel uitdagingen over toegang tot abonnementendata’

De vraag is natuurlijk wel: wie krijgt toegang tot alle data die je via zo’n connected vloer verzamelt? Ook Tzuo vraagt zich dat hardop af. ‘Van wie zijn de data? Van de cementboer? Van degene die de vloer heeft gelegd? Van de huurder of eigenaar van het gebouw? De komende jaren zullen we nog veel uitdagingen over toegang tot abonnementendata krijgen.’

Flexibiliteit vereist
De mogelijkheden lijken eindeloos. ‘Ford biedt tegenwoordig allerlei diensten aan. Een extra abonnement op Netflix bijvoorbeeld: handig als je kinderen achterin hebt zitten. En klanten kunnen ook een abonnement nemen om een auto in het buitenland te huren. Of een parkeerabonnement.’ Kanttekening die Tzuo hierbij plaatst is dat de wensen ten aanzien van abonnementsvormen en looptijden enorm kunnen verschillen.

Prijsbeleid bepalen
Hoe prijs je al die pluspakketten? Verkoop je per volume? Per tijdseenheid? Op verstrekte diensten? Op beschikbare functies? Het prijsbeleid van de subscription economy is vele malen complexer dan de verkoop per product. Het aantal transacties is bovendien vele malen groter, gezien al die verschillende smaken in abonnementsvormen. En dan moet je eigenlijk ook nog eens snel en regelmatig proefdraaien en nieuwe type abonnementen introduceren en intrekken als deze niet aanslaan. Experimenten aangaan om de customer intimacy telkens weer een tandje hoger te bij te zetten, kortom..

Testen en nog eens testen
‘Het leverde wel 600 betalende abonnees per dag op’

Een voorbeeld van een bedrijf dat volop met het prijsbeleid experimenteert is de Financial Times. ‘Tot voor kort bood de Financial Times twee type abonnementen aan’, zegt Tzuo. ‘Vooral interessant voor abonnees die langere periode de krant lezen en soms de site achter de betaalmuur bezoeken. In een poging ook mensen die eenmalig het archief willen raadplegen aan te trekken, introduceerde de krant een dagabonnement. Er bleek geen behoefte aan. Een nieuwe test met een abonnement waarbij mensen de hoog aangeschreven artikelen over de Brexit kunnen lezen, werd een doorslaand succes. Het leverde een toestroom op van wel 600 betalende abonnees per dag.’

‘Die actie was in een mum van tijd opgezet’, deelt Tzuo zijn ervaring (de zakenkrant gebruikt de software van Zuora voor dit abonnementsmodel). ‘In niet meer dan een paar dagen. Vroeger had je daar maanden over gedaan, als je alle systemen überhaupt al had kunnen aanpassen op dit abonnement. In de snelle, competitieve wereld van vandaag ontbreekt die tijd. Maar als je het goed aanpakt, hoeft dat geen bezwaar te zijn. Dan kun je een hoog tempo aanhouden, zonder dat het je moeite kost in de snelle subscription economy te overleven.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geëindigd.

Bron: www.mt.nl

Reactie achterlaten

06 maart 2017

Tele2 laat nieuwe klanten 1 maand gratis abonnement proberen

Telecomprovider Tele2 wil nieuwe klanten aantrekken en daarvoor heeft Tele2 een interessante actie bedacht. Nieuwe klanten kunnen zonder verplichtingen 1 maand lang het abonnement uitproberen om zo te kijken of de provider echt iets voor hem of haar is.

Tele2 actie
Tele2 heeft nog niet zo gek lang een eigen 4G-only netwerk uitgerold in Nederland. Het bedrijf heeft hierin veel geld en energie gestoken de afgelopen tijd en dus is de tijd er klaar voor dat klanten massaal het netwerk kunnen gebruiken. De prijsvechter heeft interessante abonnementen met hoge internetbundels die onlangs nog verhoogd werden. Nu heeft Tele2 een interessante actie lopen.

1 maand gratis

Nieuwe klanten kunnen 1 maand lang gratis een mobiel abonnement uitproberen. Dit geldt niet alleen voor de contracten die je voor een periode van 24 maanden afsluit, maar ook voor de maandcontracten. Echter kun je enkel bij het maandcontract na een maand zeggen dat je weg wilt. Bij het 2-jarig contract moet je de 24 maanden uitzitten, maar krijg je wel de eerste maand gratis.

Bevalt het maandcontract je niet, dan kun je gewoon weer weg. De abonnementskosten en de aansluitkosten hoef je niet te betalen. Alleen de kosten voor het gebruik in het buitenland worden niet vergoed.

Tele2 1 maand gratis

Tele2 laat bij het bestelproces de prijs per maand zien, maar verrekend de korting op je eerste factuur. Het is goed om rekening ermee te houden dat alleen klanten met een 4G-toestel in aanmerking komen voor de actie. Eerder maakte Tele2 bekend enkel nog 4G-smartphones toe te laten op het netwerk.

De actieperiode loopt tot en met 31 maart 2017 en kun je afsluiten via de Tele2 website. Het aanbod geldt niet voor bestaande klanten.

Bron: www.droidapp.nl

Reactie achterlaten

13 feb 2017

Geen hogere boete bij te laat opzeggen studenten-ov

De verdubbeling van de boete voor oud-studenten die hun ov-studentenkaart niet op tijd inleveren gaat niet door. Het plan is onuitvoerbaar. De studentenorganisaties die eerder al in actie kwamen tegen dit ’onrechtvaardige’ plan zijn opgelucht.
Een meerderheid in de Tweede Kamer stemde vorige maand voor een verdubbeling van de boete naar 150 euro per halve maand om onrechtmatig gebruik van het studentenproduct te voorkomen. Een plan van CDA en VVD. De daaropvolgende eis van D66 om de hogere boete niet te laten gelden voor studenten die hun kaart niet opzeggen maar ook niet gebruiken, blijkt echter onuitvoerbaar.

PRIVACY
Dat zegt onderwijsminister Jet Bussemaker. Uitvoeringsorganisatie DUO kan vanwege privacyredenen geen reisgegevens van studenten inzien. Hierdoor is het onmogelijk om oneigenlijk gebruik van de kaart na afronding van de studie vast te stellen.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) zijn blij met dit besluit. Zij spraken eerder al van een onrechtvaardig plan. „Het is van de zotte om de boete te verdubbelen terwijl de informatievoorziening niet eens deugt”, zegt Jarmo Berkhout, voorzitter van de LSVb. „Het is dan ook een goede zaak dat studenten niet nog harder gestraft gaan worden dan nu al het geval is.”

AUTOMATISCH AFLOPEN
Beide studentenorganisaties benadrukken dat er betere oplossingen te bedenken zijn dan het beboeten van studenten. Het liefste zien zij dat de ov-kaart automatisch afloopt als het reisrecht van een student niet meer geldig is. Volgens Bussemaker is dit echter ook niet mogelijk.

Volgens Jan Sinnige, voorzitter van het ISO, zou er al veel verbeteren als de informatievoorziening over het gebruik van de ov-kaart verbetert. „Studenten moeten nog steeds naar een NS-automaat om hun product eraf te halen en worden slecht geïnformeerd over wanneer dat moet. Zonder fatsoenlijke informatievoorziening leg je geen boetes op. De voorkant moet eerst op orde komen, voordat je aan de achterkant geld gaat vragen.”

Ongeveer de helft van de studenten vergeet zijn abonnement stop te zetten. Hierdoor is in 2014 en 2015 voor ruim 56 miljoen euro aan boetes geïnd.

Bron: metronieuws.nl

Reactie achterlaten

07 feb 2017

Ziggo: prijsverhoging en HBO in Play Max-pakketten

Ziggo heeft de prijzen van alle duo play- en triple play-pakketten voor nieuwe klanten verhoogd. Daarnaast zet het kabelbedrijf volledig op content in en biedt het klanten bij veel pakketten een jaar gratis HBO.

Totaal TV meldde eerder dat de abonnementsprijs van het duurste Alles-in-1-abonnement Connect&Play Max met twee euro per maand is verhoogd. Nu blijkt dat Ziggo de prijzen van alle Play Max-abonnementsvormen met twee euro per maand heeft verhoogd. Het gaat hierbij zowel om duo play-abonnementen – waarbij tv en internet wordt geleverd – als triple play-abonnementen waar ook vast bellen onderdeel van is.

Movies & Series XL
Ziggo levert bij de Play Max-pakketten nu zonder meerkosten het Movies & Series XL-pakket. Dit bestaat uit honderden titels films en series – waaronder HBO-content – dat maandelijks door het kabelbedrijf wordt aangevuld en ververst. Tevens worden bij dit pakket ruim honderd zenders – waarvan 35 in HD-kwaliteit – lineair aangeboden. Gebruikt men een Ziggo Horizon mediabox – die bij Play Max-abonnementen standaard wordt geleverd – kan men tevens online via een app naar een Frans en Italiaans zenderpakket – met daarin onder meer zenders als France 2 en RAI UNO – kijken. De prijsverhoging is gelijk aan een eerdere prijsverhoging van twee euro die Ziggo op 1 januari doorvoerde na rebranding van het TV Royaal-abonnement tot Ziggo Movies & Series XL en komt voor exclusieve toevoeging van HBO-content.

Bron:www.tvtotaal.nl

Reactie achterlaten

12 jan 2017

Het einde van de datalimiet? T-Mobile komt met 'alles onbeperkt'-abonnement

T-Mobile komt volgende week met een abonnement met onbeperkt dataverbruik, onbeperkt sms'en en onbeperkt bellen via het 4G-netwerk in Nederland én de Europese Unie. Opvallend, vooral vanwege het prijskaartje: 35 euro per maand. Op dit moment kosten de goedkoopste abonnementen zonder datalimiet 70 à 80 euro per maand.

De prijs van 35 euro geldt alleen bij een tweejarig sim-only-abonnement en biedt onbeperkt sms'en en bellen in alle EU-landen (plus Noorwegen en IJsland). Onbeperkt dataverbruik is in andere EU-landen 'slechts' zestig dagen per jaar mogelijk. Daarna krijgen klanten 10GB.

Of T-Mobiles lage abonnementsprijs voor onbeperkte data een prijzenoorlog zal ontketenen valt nog te bezien. Prijsvechter Tele2, dat klanten ook een abonnement van 35 euro aanbiedt, maar dan met 24GB, zegt tegenover persbureau ANP 'een beetje trots' op T-Mobile te zijn. Het bedrijf vermoedt dat veel concurrenten niet naar dat 'prijspunt' kunnen afdalen. Vooral het gebrek aan netwerkcapaciteit zou hun parten spelen.

Tele2 weet nog niet of het zijn datalimiet nu ook laten varen. 'Daar moeten wij ons nog eens goed over buigen. Maar het is goed dat de handrem eraf gaat.' VodafoneZiggo en KPN willen desgevraagd niet op toekomstige ontwikkelingen ingaan.

T-Mobile denkt de lage kosten van het abonnement te kunnen bolwerken door de aanwas van extra klanten, zegt directeur consumermarketing Tisha van Lammeren. Volgens het bedrijf zijn circa een miljoen consumenten bereid 35 euro te betalen. Daarnaast hoopt de aanbieder dat veel bestaande klanten voor 'een paar euro extra' naar een onbeperkt abonnement overstappen, wat ook weer geld in het laatje brengt.

Ook T-Mobile zegt niet direct te vrezen voor een race to the bottom. Van Lammeren: 'Natuurlijk zou ik graag nog even de enige in Nederland en Europa blijven. Maar we nemen hier natuurlijk wel een ondernemersrisico en je hebt een stevig netwerk nodig, dus ik verwacht niet dat dit heel makkelijk en snel wordt gekopieerd. Aan de andere kant: dit is een disruptieve actie en in deze markt word je altijd gevolgd. Voor de consument is dat alleen maar beter, want nu is 'onbeperkt' bij veel aanbieders veel te duur.'

Dat een van die dure aanbieders T-Mobile zelf was, met een ongelimiteerd abonnement voor 70 euro, noemt de directeur onderdeel van hun strategie om nieuwe producten eerst op voor een hoge prijs uit te proberen. 'Van klanten die bereid zijn om zo'n prijs te betalen kan je in de beginfase heel veel leren. Er zit dus wel een gedachte achter.'

Bijna waar
Lees ook

De Europese Commissie en het Europarlement zijn het eens geworden over Europese netneutraliteitsregels. Die lijken iets zwakker te zijn dan de Nederlandse netneutraliteitsregels, waardoor de Nederlandse wet mogelijk moet worden afgezwakt.

T-Mobiles nieuwe abonnement wordt ronkend aangekondigd als 'limietloos', en dat is bijna waar. Zo kunnen Go Unlimited-klanten elke dag 5GB verbruiken, maar als deze data op zijn moeten ze steeds gratis 'aanvullers' van 1GB activeren. Volgens een woordvoerder stelt de provider deze limiet in om te voorkomen dat het netwerk te veel wordt belast. 'Maar elke dag 5GB is veel. Heel veel. In ieder geval ruim voldoende.'

Opvallend is dat een andere nieuwe abonnementsvorm die de provider aanbiedt, Go Up, gepaard gaat met 'datavrije muziek', een gratis muziekstreamingdienst die volgens marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) in strijd is met netneutraliteit. De Nederlandse regelgeving rond netneutraliteit vereist dat al het internetverkeer gelijk moet worden behandeld. Om die reden heeft de ACM T-Mobile vorig jaar voor de rechter gesleept, maar de datum van het vonnis is nog onbekend.

Zo lang de rechter geen uitspraak heeft gedaan blijft T-Mobile datavrije muziek aanbieden, laat een woordvoerder weten. Volgens de ACM staan zij in deze rechtszaak 'lijnrecht tegenover' de telecomaanbieder. 'Des te beter dat er straks een duidelijke uitspraak over de interpretatie van netneutraliteit komt.'

Op het eerste gezicht lijkt datavrije muziek heel sympathiek, zegt het ACM, maar gratis oneindig muziek luisteren 'bestaat niet'. Als je diensten aan de ene kant gratis maakt, worden diensten aan de andere kant duurder, stelt een woordvoerder van de marktwaakhond. 'Door gratis muziek gaan mensen bijvoorbeeld minder video's kijken, want dat is ineens duurder geworden. Daardoor stokt dat hele marktsegment.'

Bron: www.volkskrant.nl

Reactie achterlaten

11 jan 2017

T-Mobile lanceert enorm scherpe abonnementen: alles onbeperkt voor €35,00 per maand

T-Mobile heeft nieuwe abonnementen aangekondigd voor de Nederlandse markt en start hiermee een prijzenoorlog. De nieuwe mobiele abonnementen zullen allen de naam T-Mobile Go meekrijgen. Met de nieuwe abonnementen wordt het mogelijk om bijvoorbeeld voor 35,00 euro per maand onbeperkt te internetten binnen Nederland, zonder addertjes onder het gras.

T-Mobile nieuwe abonnementen
Zojuist heeft T-Mobile nieuwe mobiele abonnementen aangekondigd. De roze provider opent de prijzenoorlog met andere providers. Vooral Tele2 moet het ontgelden. De van oorsprong Zweedse provider heeft de afgelopen tijd veel geld geïnvesteerd in het 4G-netwerk. De nieuwe bundels zijn erg scherp geprijsd en voorzien van uitgebreide opties. We zetten de verschillende T-Mobile Go abonnementen voor je op een rij.

De Go Up/Next en Basic abonnementen kunnen iedere maand naar boven en naar beneden bijgesteld worden. De prijzen zijn op basis van een 2-jarig sim-only abonnement. Dit betekent dat hier nog de prijs van een toestel bovenop komt. Dit kan een vast bedrag per maand zijn, of de losse aanschafprijs van een smartphone. Ook krijgen de abonnees met deze abonnementsvorm de Datavrije Muziek binnen Nederland. Wanneer de databundel verbruikt is, kan in ons land op een lagere snelheid gewoon doorgegaan worden met internetten.

Fair Use Policy

Er zitten volgens T-Mobile geen addertjes onder het gras. Wel spreekt het over een Fair Use Policy;
Om alle klanten een naadloze, mobiele internetervaring te kunnen bieden en een goed functionerend netwerk te garanderen, starten klanten met Go Unlimited EU en Go Unlimited EU+ USA, iedere dag met 5GB data. Daarna kunnen klanten ongelimiteerd 1 GB-aanvullers activeren. Deze GB-aanvullers zijn gratis en ook geldig in de EU.

Vanaf 16 januari 2017 kunnen de nieuwe T-Mobile abonnementen afgesloten worden bij de provider. Ook via de bekende verkooppunten kunnen de nieuwe abonnementen dan gekozen worden.

Bron: www.droidapp.nl

Reactie achterlaten

21 dec 2016

Geld lenen kost geld: zo gaan telefoonabonnementen veranderen in 2017

Als je een telefoonabonnement afsluit, sta je vast niet stil bij de gevolgen die dat kan hebben op de hoogte van je hypotheek. Vanaf 1 januari 2017 moet je daar toch rekening mee houden. Wij leggen uit wat deze aangescherpte telecomwetgeving voor jou betekent.

BKR Telefoon krediet in 2017, dit gaat er veranderen

Het afsluiten van een mobiel abonnement waarbij de kosten van de telefoon (telefoonkrediet) in het abonnement zijn verwerkt, wordt voortaan gezien als een lening, waarop regels uit de Wet op financieel toezicht van toepassing zijn. Je kunt veel abonnementen dan niet meer afsluiten zonder dat je er een BKR registratie aan overhoud.

Deze gegevens worden bekeken en gebruikt bij het berekenen en afsluiten van een hypotheek. In dit artikel leggen we precies uit wat de nieuwe regels rondom telefoonkrediet zijn, waarom ze worden doorgevoerd en wat de uitzonderingen zijn. Om het overzichtelijk te houden, bespreken we de verschillende onderdelen punt voor punt.

Wat verandert er voor jou bij het afsluiten van een abonnement
Met deze vier uitzonderingen krijg je geen telefoonkrediet
Wat kunnen de gevolgen zijn van een telefoonkrediet op je hypotheekaanvraag
Waarom de nieuwe regels worden doorgevoerd
BKR telefoon

Wat verandert er voor jou bij het afsluiten van een abonnement

Abonnementen waar een smartphone bij zit, worden gezien als een koop op afbetaling. Hier zijn nieuwe regels aan verbonden. Dit merk je direct bij het afsluiten van een nieuw abonnement. De volgende regel vat het nieuwe systeem samen:

Zijn de kosten van je mobiele telefoon binnen je abonnement hoger dan €250,- dan moet je bewijzen dat je het toestel ook echt kunt betalen.

Dit doe je door een inkomenstoets af te nemen, waarbij je informatie over je inkomen en woonlasten overhandigt. Kost de smartphone binnen je abonnement 250 euro of meer, dan word je bovendien aangemeld bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Omdat je voor bijna alle populaire smartphones van het moment al meer dan €250,- kwijt bent, is dit in de praktijk bijna altijd het geval. Vooral deze verplichte BKR-registratie is belangrijk, omdat dit gevolgen kan hebben op de hoogte van je hypotheek.

Vanaf 1 januari wordt de telecomwetgeving aangescherpt en is de registratie bij het BKR op basis van het telefoonkrediet van toepassing. En vanaf 1 mei is het verplicht voor de telecomaanbieder om de inkomenstoets uit te voeren bij een telefoonkrediet hoger dan €250,-. Mei is een uiterste datum en de kans bestaat dat de ene provider eerder overstapt op deze nieuwe regeling dan de andere.

iPhone 7 cameratest

Met deze vier uitzonderingen krijg je geen telefoonkrediet

Zoals bij iedere wet zijn er ook in dit geval de nodige uitzonderingen. Wil je geen telefoonkrediet, dan kun je op deze vier manieren onder de nieuwe regelgeving uitkomen.

Als er geen toestel bij het abonnement zit, gelden de regels niet. Voor prepaid en sim-only abonnementen gaat het dus niet op, aangezien er geen telefoon op afbetaling aan verbonden is. Je betaalt in dit geval maandelijks voor een dienst (het abonnement) en dat is niet hetzelfde als een lening.
Als je het toestel bij je abonnement in één keer of in maximaal drie maanden afbetaalt, gaan de regels niet op. Je koopt in dat geval geen toestel op afbetaling, of betaalt zo snel terug dat het niet onder de nieuwe regelgeving valt.
Zakelijke abonnementen zijn uitgesloten van deze regeling.
Vooralsnog zijn er weinig providers die het aanbieden, maar toestellen die je huurt of leaset vallen eveneens niet onder het nieuwe beleid. Je geeft deze toestellen na de abonnementsduur immers weer terug, waarmee het geen eigendom van jou is en je het apparaat dus niet koopt op afbetaling.
Wat kunnen de gevolgen zijn van een telefoonkrediet op je hypotheekaanvraag

Als je een hypotheek afsluit – wat ook een koop op afbetaling is – wordt er een soortgelijke inkomenstoets gedaan. Het wel of niet hebben van een BKR-registratie speelt hierin mee, net zoals de hoogte van je studieschuld of andere leningen die je nog hebt lopen.

Dit zorgt ervoor dat afhankelijk van de hoogte van je inkomen en de hoogte van je abonnement, je maximale hypotheek lager wordt. Dat kan hard gaan, in het bijzonder voor gezinnen, omdat de telefoonabonnementen van minderjarige kinderen die ouders betalen ook worden meegenomen in de berekening.

Stel dat je een gemiddeld inkomen van €35.000 per jaar hebt, samen met een smartphone-abonnement van €25,- per maand. Dan valt je maximale hypotheek al zo’n €7.000,- lager uit. Veel abonnementen waar een toestel bij inbegrepen is, zijn echter duurder. Een abonnement van veertig of zestig euro per maand resulteert daarmee al snel in een maximale hypotheek die ruim tienduizend euro lager uitvalt.

BKR telefoon

Waarom worden deze regels doorgevoerd?

Deze nieuwe regels worden doorgevoerd om de consument te beschermen. Je kunt je afvragen of de gevolgen van je telefoonkrediet niet te groot zijn voor je hypotheek, maar het zorgt er wel voor dat mensen die er eigenlijk geen geld voor hebben, geen prijzig abonnement meer kunnen afsluiten.

Daarnaast zijn providers en verkopers vanaf 2017 verplicht om de kosten van een abonnement duidelijker in kaart te brengen. Dit maakt het voor jou een stuk duidelijker om te zien hoeveel je nu echt kwijt bent voor je abonnement en hoeveel voor je telefoon. De prijs wordt voortaan duidelijk gecommuniceerd, en een smartphone voor 0 euro aanprijzen bij een abonnement mag niet meer. Een iPhone 7 abonnement voor 40 euro per maand verandert in een abonnement van 15 euro per maand, gecombineerd met een iPhone 7 toestel voor 25 euro per maand. Daarbij zal je voortaan gewaarschuwd worden door de welbekende tekst “Let op: Geld lenen kost geld”.

Bron: www.iphoned.nl

Reactie achterlaten

20 dec 2016

De juiste opzegtermijn bepalen; lastiger dan u denkt

De opzegtermijn van een arbeidsovereenkomst staat in de wet of in de overeenkomst zelf. Dus moeilijk kan het niet zijn zou je zeggen. Toch gaat het met enige regelmaat mis en de gevolgen kunnen aanzienlijk zijn.

De opzegtermijn voor de werknemer bedraagt in beginsel één maand, tenzij hier schriftelijk van is afgeweken. De opzegtermijn van de werknemer mag echter niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever in beginsel niet korter dan het dubbele van de opzegtermijn van de werknemer. Indien er in de arbeidsovereenkomst hierover niets staat vermeld, dan geldt de wettelijke opzegtermijn uit artikel 7:672 BW waarin kort gezegd staat vermeld dat de opzegtermijn voor de werkgever oploopt naarmate het dienstverband langer heeft geduurd. Tot zover duidelijk.

Proceduretijd is aftrekbaar
Indien u als werkgever het dienstverband opzegt met toestemming van het UWV dan, wordt de door u als werkgever in acht te nemen termijn van opzegging verkort met de duur van de periode waarin het UWV de ontslagaanvraag heeft behandeld, met dien verstande dat een termijn van ten minste een maand resteert. Ongeveer hetzelfde geldt voor de procedure tot ontbinding bij de kantonrechter op verzoek van de werkgever. De kantonrechter bepaalt dan het einde van de arbeidsovereenkomst en houdt daarbij rekening met de looptijd van de ontbindingsprocedure. Ook dat klinkt eenvoudig.

Voorbeeld
Hierbij geef ik graag een rekenvoorbeeld omdat ik in de praktijk merk dat werkgevers niet altijd correct met het in mindering van de proceduretijd omgaan. Stel de opzegtermijn voor de werkgever bedraagt 3 maanden, de ontslagprocedure heeft 24 dagen geduurd en de werkgever ontvangt op 18 juni de beschikking van het UWV waarna hij direct wil opzeggen. Wanneer is dan de laatste dag van het dienstverband?
Stap 1: de opzegtermijn bedraagt drie maanden: 18 juni + 3 maanden = 18 september.
Stap 2: 18 september minus de proceduretijd van 24 dagen: 18 september – 24 dagen = 25 augustus.
Stap 3: bepalen laatste dag van het dienstverband: opzeggen kan doorgaans niet eerder dan tegen het einde van de maand zodat in dit geval de arbeidsovereenkomst eindigt met ingang van 1 september.

Nietig opzegbeding en voorafgaande dienstverbanden
Het wordt nog lastiger indien een nietige of vernietigbare opzegtermijn in de arbeidsovereenkomst staat vermeld, zoals in deze zaak het geval was. Indien daarvan toch gebruik wordt gemaakt is de opzeggende partij waarschijnlijk schadeplichtig. Ook indien de werkgever ten onrechte geen rekening heeft gehouden met een voorafgaand dienstverband en om die reden een te korte opzegtermijn in acht neemt, is de werkgever schadeplichtig. Zie verderop wat de gevolgen van een dergelijke schadeplichtige opzegging zijn.

De gevolgen van een schadeplichtige opzegging
Zegt de werkgever eerder op dan tussen partijen geldt, dan is de werkgever een vergoeding verschuldigd gelijk aan het bedrag van het loon over de termijn dat de arbeidsovereenkomst bij een juiste opzegging had behoren te duren. Dat kan behoorlijk oplopen. Voor de invoering van de WWZ, werd de werkgever bij een schadeplichtige opzegging ook nog extra gestraft. In dat geval kon er namelijk niet langer een beroep worden gedaan op een eventueel overeengekomen concurrentie- of relatiebeding. Met de invoering van de WWZ is het begrip schadeplichtig ontslag echter vervangen voor ‘ernstig verwijtbaar handelen en nalaten’ en daar is niet snel sprake van.

Opzegging bij langdurige arbeidsongeschiktheid
Wat ten slotte ook nog wel eens misgaat is de opzegging van arbeidsovereenkomsten met langdurig zieke werknemers waarbij de loondoorbetalingsplicht van 104 weken al is verstreken. Omdat er toch geen loon meer hoeft te worden betaald, wordt dan de opzegtermijn niet altijd in acht genomen. Een dergelijke vergissing komt u echter duur te staan. Ook in dat geval bent u namelijk schadeplichtig en kan de werknemer alsnog aanspraak maken op een vergoeding over de gehele opzegtermijn, terwijl de werknemer in kwestie geen recht meer had op loon.

Conclusie
Het bepalen van de juiste opzegtermijn is dus niet altijd eenvoudig en indien van een verkeerde opzegtermijn wordt uitgegaan dan betaalt u daarvoor mogelijk een behoorlijke prijs.

Bron: www.hrpraktijk.nl

Reactie achterlaten

03 okt 2016

Ziggo: alle klanten vier huurdecoders of CI+ modules per abonnement

Ziggo trekt hiermee de voorwaarden voor alle klanten gelijk. Het kabelbedrijf had na de fusie met UPC ongelijkheid in het aantal decoders of CI+ modules die aan een tv-abonnement gekoppeld konden worden. In het voormalig Ziggo verzorgingsgebied waren dat er vier, in het voormalig UPC-verzorgingsgebied was dit voorheen maximaal twee. Ziggo trekt dit nu voor alle klanten gelijk naar maximaal vier.

Ziggo trekt voorwaarden klanten gelijk
Ziggo-woordvoerder Erik van Doeselaar bevestigt tegen Totaal TV de verruiming van de kijkmogelijkheden in oud UPC-gebied. “Sinds kort hebben we voor alle Ziggo-klanten de voorwaarden gelijk getrokken voor het aantal extra middelen die een klant kan huren. In het huurmodel is er naast de standaardapparatuur – meestal een Horizon TV mediabox – de mogelijkheid om extra boxen te huren”, aldus van Doeselaar. De huurcombinatie van extra boxen bestaat uit twee settopboxen, twee CI+ modules of een settopbox en een CI+ module. Omdat aan de Horizon TV mediabox een Horizon Extra TV box gekoppeld kan worden, komt het maximaal aantal te gebruiken boxen op vier uit.

Kleine uitzondering oud Ziggo gebied
Er is volgens Van Doeselaar nog wel een uitzondering. “Voor klanten die nog eigen apparatuur hebben, is er een maximum van vijf smartcards. Een Horizon Extra `TV box geldt dan ook als smartcard.” De uitzondering geldt feitelijk alleen voor Ziggo-klanten met een oude abonnementsvorm die voor de fusie met UPC al klant bij het zelfstandige kabelbedrijf Ziggo waren.

Bron: www.tvtotaal.nl

Reactie achterlaten

31 aug 2016

'De budgettelecommarkt ligt open, want de concurrentie laat het liggen'

Jasper de Rooij houdt van vroeg beginnen. Iedere dag betreedt hij als een van de eersten zijn kantoor in de Amsterdamse wijk Buitenveldert. Om vanaf kwart over zeven het ontbijt klaar te zetten voor de medewerkers. 'Nieuwe mensen hier kennen mij de eerste paar weken eigenlijk alleen als de man die het ontbijt klaar zet', zegt hij.

In werkelijkheid is De Rooij (47) oprichter, ceo en grootaandeelhouder van het belbedrijf Simpel.nl, dat inmiddels meer dan 400.000 abonnementen telt en een omzet boekt van tientallen miljoenen. 'De medewerkers van het callcentrum komen rond kwart voor acht binnen, dan gaan ze rustig ontbijten en zijn ze na een half uur klaar om te beginnen', verklaart hij zijn dagelijks ritueel. 'Het gevolg is dat we minder verloop hebben gekregen dan voorheen en dat de mensen zonder opgejaagd gevoel aan hun werk beginnen. Het werkt echt heel goed.'

Deze week zette De Rooij zijn handtekening onder een overeenkomst met Parcom Capital. De investeringsmaatschappij neemt een substantieel minderheidsbelang in Simpel, een transactie die nog door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet worden goedgekeurd. Voor De Rooij is het een stap, waarmee Simpel de volgende groeifase kan ingaan.

Jasper de Rooij (Foto: Peter Strelitski)
De Rooij begon Simpel in 2007 als prijsvechter, die met eenvoudige sim-only-abonnementen de markt wilde openbreken. Hij verkocht zijn bedrijf drie jaar later aan T-Mobile, om het in 2014 weer terug te kopen. De Hoge Dennen Capital van de familie De Rijcke, die fortuin maakte met de verkoop van drogisterijketen Kruidvat, stapte bij die gelegenheid aan boord met een aandelenpakket van naar verluidt 30 tot 40%.

Met behulp van de investeerder professionaliseerde Simpel de organisatie en ging het voort met zijn gevecht tegen de gevestigde orde. De afgelopen twee jaar verdubbelde het aantal abonnementen tot meer dan 400.000. Nu, met Parcom als aandeelhouder, mikt De Rooij op een verder vervolg van de groei richting een miljoen. 'We hebben een kleine, maar wendbare organisatie, we zijn creatief in onze prijsstelling, de consument kent ons inmiddels en we hebben met Parcom een mooie partner erbij. Ik zie niet in waarom we niet nog een keer kunnen verdubbelen.'

Twee jaar geleden ging u in zee met de Hoge Dennen Capital. Waarom nu een andere investeerder?
'Ik wilde zelf meer controle hebben, wilde meer in waardecreatie zitten. Drie maanden terug heb ik hun een aanbod gedaan. We hebben afgesproken om geen bedragen te noemen, maar zij hebben een heel goed rendement behaald op hun investering. Ik heb ook grote waardering voor hun inbreng de afgelopen periode. Daarna ben ik me gaan oriënteren, want ik wilde niet de schuld op me houden. Via via kwam ik bij Parcom uit, dat voelde goed. Er was direct een klik.'
Simpel is relatief klein en heeft geen eigen netwerk. Hoe kunt u strijd leveren met grote spelers, die ook eigen budgetmerken hebben zoals Telfort (KPN) en Ben (T-Mobile)?
Gratis of niet?

Hoezo gratis? In november verraste mobiele telecombedrijf Simpel.nl de concurrentie met een abonnementsvorm waarbij de consument niet langer betaalt voor telefoongebruik en sms'jes.

Alleen voor dataverkeer geldt een vast bedrag per maand.

Simpel adverteerde direct met 'gratis bellen en sms'en en één gig voor een tientje'. Dat was tegen het zere been van grote broer KPN, die dit misleidend vond en een brief op poten stuurde.

Afgelopen voorjaar oordeelde de Stichting Reclame Code dat van misleiding helemaal geen sprake is. Opvallend was dat Simpel voorafgaand aan de uitspraak van de codecommissie zijn campagne had veranderd. 'Gratis' bellen en sms'en werd opeens 'onbeperkt' bellen en sms'en. Overigens maakte deze verandering voor het oordeel van de Stichting Reclame Code niets uit.

'KPN en de fusiecombinatie Vodafone-Ziggo richten zich vooral op quad play (de combinatie van vaste telefonie, mobiel, internet en tv, red.). Dan heb je nog Tele2, dat nu met zijn eigen netwerk vooral aan het bouwen is. En T-Mobile dat zich vooral richt op innovatie met mobiele telefonie. Het budgetsegment groeit hard. Maar deze markt ligt open, want de concurrentie laat het liggen.'

'En we kunnen ons verder verbreden. Nu bieden we alleen 3G aan met mobiele telefonie. We komen straks met 4G (sneller en geschikt voor veel meer data, red.). Er valt ook te denken aan een combinatie van een abonnement met een een toestel.'

Voor de fusie met Ziggo moet Vodafone van Brussel afstand doen van zijn vastetelefoonklanten en zijn tv-klanten. Is dat iets voor Simpel?
'We kijken naar elke mogelijkheid in de markt. In principe staan we open voor vaste telefonie en tv, maar dan wel als we het kunnen aanbieden op een manier zoals Simpel dat doet. De vraag bij Vodafone is of dit kan. Dat weet ik niet.'

Hoe ziet de telecommarkt er over vijf jaar uit?
'Ik vergelijk het graag met de retail. Aan de ene kant heb je aanbod van hoge kwaliteit met alles erop en eraan. Daarnaast heb je budget en dat segment wordt alleen maar belangrijker. Je moet vooral uitkijken dat je niet in het middensegment zit. En wat je ook altijd ziet is dat de bovenkant van de markt zwaar wordt overschat. De mensen willen vooral betaalbare telecom.'

'Nu betaalt de consument voor een totaalpakket van tv, telefonie en snel internet zo'n €80 per maand. Ook dit gaat fors omlaag. En dan wordt het ook voor een partij als Simpel interessant om naar te kijken. En wat te denken als er 5G komt, waarop ook tv-diensten veel sneller en beter mobiel kunnen worden aangeboden. Dan heb je helemaal geen kabel meer nodig.'

U bent voor het mobiele netwerk afhankelijk van derden. Stel nu dat dit minder makkelijk kan?
'Ik heb hiervoor een hele goede samenwerking met T-Mobile. Maar als partijen met een netwerk hun voorwaarden onaantrekkelijk maken, verwacht ik dat we de Autoriteit Consument en Markt wel op onze hand hebben. Nu al hebben we met onze lage prijzen echte invloed op de markt.'
U begon negen jaar terug met niets, inmiddels staat er een bedrijf en een bekend merk.

'Ik vind het leuk dat we echt kunnen meedoen op de markt. Om te horen van mensen dat ze kiezen voor een abonnement op Simpel. Zelf speel ik graag Fifa op de PlayStation. Daarop kon je bij FC Utrecht ons enkele jaren geleden als shirtsponsor zien. Dat is toch fantastisch om mee te kunnen maken.'

Bron: www.fd.nl

Reactie achterlaten

23 aug 2016

Verdienmodellen voor Startups: weet waar je aan begint!

Veel mensen zijn het zich niet bewust met welk businessmodel ze van doen hebben. Dit kan leiden tot grote teleurstellingen en veel ellende. Het is daarom van groot belang dat je weet waar je aan begint.

Wat is een businessmodel?

Een businessmodel geeft aan hoe er nu en in de toekomst geld verdient wordt. Deze modellen zijn op verschillende manieren in groepen op te delen. De belangrijkste opdeling is die in verdienmodellen.

Verkoop van producten

Zo kennen we bijvoorbeeld bedrijven, die producten inkopen voor een bepaalde prijs en weer verkopen voor een hogere prijs. (handelsfirma’s, winkeliers enz.) Hier wordt de winst bepaald door de verkoop van het aantal producten vermenigvuldigd met het verschil tussen verkoop- en inkoopprijs verminderd met de kosten.

In formule:

Qv = aantal verkochte producten

Pi = inkoopprijs van het product

Pv= verkoopprijs van het product

K = alle kosten behalve de “inkoopwaarde van de verkoop”.

Winst = Qv(Pv-Pi) – K

Producten, die wel ingekocht zijn, maar niet verkocht kunnen worden behoren in deze formule bij de kosten.

Zuivere dienstverleners

Een andere groep bedrijven zijn zuivere dienstverleners en verrichten arbeid (een dienst) voor een ander. Dit gebeurd dan op basis van gewerkte uren. Bij deze groep dient er een onderscheid gemaakt te worden tussen het aantal gewerkte uren en het aantal declarabele uren. De winst in deze groep wordt bepaald door het aantal gedeclareerde uren vermenigvuldigd met het uurtarief verminderd met alle kosten.

In formule:

U= aantal gedeclareerde uren

Ut= uurtarief

K= alle kosten

Winst = U*Ut – K

Het aantal te declareren uren is aanzienlijk kleiner dan het aantal gewerkte uren. (vaak ca. 70%)

Abonnement model

Er zijn ook bedrijven, die abonnementen verkopen. Hierbij zijn dan na verkoop van een abonnement de inkomsten voor een bepaalde tijd praktisch gegarandeerd. Dit soort bedrijven kan bijvoorbeeld tijdschriften maken en verkopen, maar bijvoorbeeld ook IT bedrijven kunnen abonnementen aanbieden (bijvoorbeeld: online boekhoudprogramma’s, telefoonabonnementen enz.).

De winst wordt hier bepaald door het aantal abonnementen te vermenigvuldigen met de jaarprijs van dit abonnement verminderd met de kosten.

In formule:

Qa = aantal abonnementen

Pj = prijs van een jaarabonnement

K = alle kosten

Winst = Qa*Pj - K

Bij het opzetten van een prognose dient men ook rekening te houden dat er abonnementen worden opgezegd. Dit wordt vaak vergeten.

Verhuur

Tot slot zijn er bedrijven, die zaken verhuren en verdienen aan de huurpenningen. Naast onroerend goed valt hier ook te denken aan roerende goederen zoals boedelbakken, (tuin)gereedschap, maar ook personeel. De winst wordt hier bepaald door de huurtermijn te vermenigvuldigen met de huurprijs per termijneenheid verminderd met de kosten.

In formule:

Uh = aantal huurtermijnen (uren, maanden, jaren)

Pt = prijs per huurtermijn (prijs per uur, maand of jaar)

K = alle kosten

Winst = Uh*Pt – K

Denk hier ook aan de kosten van vervanging (machines slijten) en/of onderhoud.

De werkelijkheid

In de dagelijkse praktijk bestaat een bedrijf meestal uit een mix van bovenstaande modellen. Zo zal een kledingzaak in principe kleding inkopen en verkopen, maar soms zal er iets vermaakt of gerepareerd moeten worden (=dienstverlening). Een dienstverlener zoals bijvoorbeeld een hoveniersbedrijf is in principe een dienstverlener, maar zal ook producten verkopen (planten, zaden enz.) en ook machines verhuren (grasmaaier, verticuteerder enz.)

Het zal duidelijk zijn, dat voor ieder soort bedrijf er nauwkeurig gekeken moet worden naar de aard van de activiteit. Vervolgens zal voor iedere soort activiteit apart de inkomsten en winst berekend moeten worden. De bovenstaande vier modellen zijn niet de enige modellen. Zo past bijvoorbeeld een trainingsinstituut hier niet goed in evenals bijvoorbeeld diensten op basis van no cure no pay of een productiebedrijf.

Bij alle modellen is het van groot belang te weten waarmee het geld verdiend wordt en hoe dit geoptimaliseerd kan worden.

Bron: www.deondernemer.nl

Reactie achterlaten

22 aug 2016

Aantal Nederlandse SIM-only Abonnementen Flink Gegroeid

Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat het aantal Nederlanders met een SIM-only abonnement de afgelopen jaren is gegroeid. Het aantal mensen dat een een abonnement in combinatie met een smartphone hebben afgesloten is juist met een paar procent gedaald. Steeds meer mensen kiezen voor een SIM-only abonnement inplaats van een prepaid SIM-kaart. Het aantal SIM-only abonnement gebruikers is in de afgelopen drie jaar namelijk met 12 procent gestegen, naar een totale marktaandeel van 36 procent. Dit gaat vooral ten koste van prepaid- afsluitingen.

Het aantal gekochte prepaid SIM-kaarten en prepaid pakketten met een toestel zijn in de zelfde periode met 9 procent gedaald. De steeds mindere interesse voor prepaid heeft waarschijnlijk te maken met de steeds goedkoper wordende abonnementen.

telecom sim-only onderzoek:
Het aantal abonnementen in combinatie met een mobiel blijft vrij stabiel. Zo is de marktaandeel slechts met 3 procent gedaald ten opzichte van het derde kwartaal van 2012. Met een aandeel van 46 procent is een abonnement met smartphone nog altijd de populairste keuze voor consumenten.

Bron: www.androidics.nl

Reactie achterlaten

03 aug 2016

Turkije dreigt Europa met opzeggen vluchtelingendeal

Terwijl de wederzijdse irritatie tussen Europa en Turkije in de nasleep van de mislukte couppoging toeneemt, komt het vluchtelingenakkoord dat Ankara eerder dit jaar sloot met de Europese Unie steeds verder onder druk te staan. Turkije dreigt het akkoord op te zeggen als Europa de visumplicht voor Turken niet binnen enkele maanden opheft. Brussel houdt onverkort vast aan de voorwaarden voor visumvrij reizen.

De Turkse minister Mevlüt Cavusoglu van Buitenlandse Zaken waarschuwde maandag in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung dat Turkije de vluchtelingendeal opblaast als Turkse burgers niet uiterlijk in oktober zonder visum naar EU-landen mogen reizen. Sinds het akkoord in maart van dit jaar werd gesloten heeft Turkije ervoor gezorgd dat er aanzienlijk minder vluchtelingen vanuit Turkije naar Europa zijn gekomen, aldus Cavusoglu. Daarom is het volgens hem nu aan Europa om een stap te zetten.

Dat Europa visumvrij reizen op de door Ankara geëiste termijn mogelijk zal maken, lijkt onwaarschijnlijk. Turkije voldoet niet aan de criteria voor opheffing en vergroot de scepsis in Europa alleen maar door de harde wijze waarop het reageert op de mislukte staatsgreep.

'Afspraak is afspraak'
De Turkse minister Mevlut Cavusoglu.
De Turkse minister Mevlut Cavusoglu. © AFP
De Europese Commissie herhaalde dat niet aan de voorwaarden zal worden getornd. 'Afspraak is afspraak', liet ook minister Koenders (Buitenlandse Zaken) weten. 'Van eenzijdige deadlines kan geen sprake zijn.' De Duitse vicekanselier Sigmar Gabriel zei dat de EU zich 'onder geen beding moet laten chanteren' door Turkije.

Een van de belangrijke Europese voorwaarden voor afschaffing van de visumplicht is dat Turkije zijn antiterreurwetten versoepelt. Niets wijst erop dat Erdogan, die met massale arrestaties en andere maatregelen op rigoureuze wijze afrekent met zijn tegenstanders, dit van plan is.
'Ik verwacht niet dat Turkije zijn antiterreurwetten zal aanpassen', zegt politicoloog Erdogan Aykac, als onderzoeker verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. 'Zeker niet nu Erdogan erop is gebrand de Gülenbeweging aan te pakken.'

Aykac denkt dat de Europese kritiek op het Turkse optreden na de coup een rol speelt bij het Turkse dreigement over het vluchtelingenakkoord. 'In Turkije heerst onbegrip over de Europese houding. Daar wijzen ze naar Frankrijk, dat ook de noodtoestand afkondigde na aanslagen. Ze zeggen: wij krijgen kritiek omdat we optreden na een staatsgreep waarbij 300 doden zijn gevallen.'

Diep beledigd
Het is niet de eerste keer dat Turkije dreigt met het opzeggen van de vluchtelingendeal. 'Dit dreigement hangt al een tijdje boven de markt', zegt Lily Sprangers, voormalig directeur van het Turkije Instituut. 'Nu is het gebruikt, mede uit ergernis over het feit dat Erdogan afgelopen weekeinde zijn aanhangers niet mocht toespreken in Keulen. De Turken voelen zich diep beledigd door de Europese reacties na de coup.'

Er bestaat een 'perceptiekloof' tussen Europa en Turkije, zegt Sprangers. 'De vluchtelingendeal is het enige dat Turkije nog heeft als machtsmiddel. En dat zetten ze met enige regelmaat in.' Dat Turkije werkelijk een streep zal halen door het akkoord verwacht ze niet. 'In dat geval zijn de rapen echt gaar. Dat wil niemand. Als ze het echt willen, hadden ze het wel eerder gedaan.'

Turkije protesteerde maandag bij de Duitse zaakgelastigde in Ankara tegen de beslissing van het Duitse constitutionele hof om president Erdogan geen toestemming te geven Turkse demonstranten in Keulen per videoverbinding toe te spreken. 'Onaanvaardbaar', aldus een woordvoerder van de president.

De Turkse vicepremier Mehmet Simsek heeft volgens premier Rutte de onrust onder Turkse Nederlanders gevoed door het woord ‘uitroeien’ te gebruiken voor tegenstanders van president Erdogan. Simsek zei onlangs in een interview met het AD dat de Turkse regering het Gülen-netwerk gaat uitroeien. Rutte: ‘Het voedt onrust in Nederland en is intimiderend voor de Turks-Nederlandse gemeenschap. Dat is niet acceptabel.’

Turkse speciale eenheden hebben elf commando's opgepakt die tijdens de staatsgreep de opdracht hadden Erdogan gevangen te nemen. Volgens het staatspersbureau kwamen de autoriteiten deze coupplegers op het spoor na een tip. Eerder waren al 25 militairen gearresteerd vanwege plannen om de president te ontvoeren.

De Turkse vicepremier Mehmet Simsek heeft volgens premier Rutte de onrust onder Turkse Nederlanders gevoed door het woord 'uitroeien' te gebruiken voor tegenstanders van president Erdogan. Simsek zei onlangs in een interview met het AD dat de Turkse regering het Gülennetwerk gaat uitroeien. Rutte: 'Het voedt onrust in Nederland en is intimiderend voor de Turks-Nederlandse gemeenschap. Dat is niet acceptabel.'

Bron: www.volkskrant.nl

Reactie achterlaten

28 jul 2016

Symantec: 'Pas op voor spambots op Tinder die abonnementen aansmeren'

Beveiligingsfirma Symantec waarschuwt voor spambots op de populaire datingapp Tinder. Voor je het weet, zit je per ongeluk aan dure abonnementen vast.
Symantec toont op zijn blog hoe zo'n spambot te werk gaat. Na wat gekeuvel wordt er aan je gevraagd of je wel een 'geverifieerde gebruiker' bent. Vervolgens word je naar een site gelokt waar je dit zogenaamd kunt worden.

Op de site in kwestie moet je echter ook even je creditcardgegevens invullen. In de kleine lettertjes staat vervolgens dat je een gratis proefperiode van twee dagen krijgt voor drie pornosites zodra je verder klikt, wat een abonnement blijkt te zijn dat automatisch wordt verlengd.

Kosten
In dit specifieke geval komen de kosten daarvan neer op maandelijks zo'n 118 dollar, maar volgens Symantec zijn er nog wel meer voorbeelden bekend. Tinder-gebruikers wordt aangeraden om niet op dit soort voorstellen in te gaan.

Bron: www.pcmweb.nl

Reactie achterlaten

25 jul 2016

Abonnementen op chocola, wc-papier of condooms populair

Maandelijks wc-rollen op de mat, standaard een nieuw bosje bloemen of elke maand een chocoladereep in de brievenbus. In de Verenigde Staten is het al heel gewoon, maar ook in Nederland gebruiken mensen steeds vaker abonnementen om aan hun spullen te komen. Ondernemers spelen daarop in en komen met allerlei nieuwe initiatieven. Zo kan je je inmiddels ook al abonneren op ondergoed, zonnebrillen, bloemen, sokken, speciaalbier en zeewier.

"Het is booming business", zegt Timo Zuidgeest van Subscription Factory. Hij adviseert bedrijven hoe ze van hun eenmalige klanten abonneehouders kunnen maken. "Veel bedrijven zijn geïnteresseerd omdat het een vaste inkomensstroom oplevert."

Abonnementen-economie groeit Video afspelen 01:35
Niet alleen kleine ondernemers azen zo op een vast inkomen, ook grote ondernemingen zien toekomst in de abonnementen-economie. Zo betaalde Unilever vorige week 1 miljard euro voor een bedrijf met scheermesjesabonnementen.

De abonnementen worden vooral gebruikt door mensen tussen de 35 en 45 jaar. "Die mensen zijn druk met werk of kinderen, en hebben behoefte aan een stukje ontzorging," zegt Zuidgeest. Daarbij is dat de groep die het bezit van goederen ook steeds minder belangrijk vindt. "Je kijkt een film wanneer je hem nodig hebt, je pakt een auto wanneer je hem nodig hebt. Een verschil tussen gebruik en bezit."

Maar hoe meer abonnementen, hoe hoger de vaste lasten worden. Denk aan alle video- of muziekdiensten waar je maandelijks voor betaalt. Hoe meer abonnementen je afsluit, hoe moeilijker het ook wordt om een maandje wat minder geld uit te geven.

En dat kan verspilling tot gevolg hebben. "Als je een abonnement hebt op bijvoorbeeld verzorgingsproducten, scheermesjes bijvoorbeeld. Dan moet je wel oppassen dat je niet op een gegeven moment een kast vol hebt liggen met zulk soort producten."

De Consumentenbond ziet geen bezwaren zolang consumenten maar goed geïnformeerd zijn over de voorwaarden.

Bron:www.nos.nl

Reactie achterlaten

22 jul 2016

'Betalen voor spaargeld? Ik ga meteen mijn zakelijke rekening opzeggen'

ABN Amro bereidt zijn zakelijke klanten erop voor dat de bank hen vanaf 1 oktober van dit jaar een vergoeding kan gaan rekenen op deposito’s. Volgens de algemene voorwaarden kan de bank de negatieve marktrente dan doorberekenen aan klanten. Het gaat om zowel zakelijke betaalrekeningen als spaarrekeningen. De lezers lopen niet over van enthousiasme. De heer Werkman: ‘Ik ben benieuwd bij welk saldo ze de grens zullen trekken. "Kleine" bedragen zullen sneller cash kunnen worden opgenomen en in een eigen kluis bewaard. En vele kleintjes...’

‘Een andere optie is om meer kredieten te verstrekken aan onder andere het MKB’, schrijft de heer Fickweiler. ‘Op die manier wordt het saldo dat bij de ECB gestald moet worden aanzienlijk minder en het consumentenvertrouwen en hiermee de economische ontwikkeling gestimuleerd.’

Dat wordt lastig, meent echter de heer Zwakenberg. ‘De vraag naar krediet is momenteel niet zo hoog en het aanbod is groot.’
Lezer Boekstal is er klaar mee. ‘Het is al jaren de duurste Bank van Nederland voor wat betreft maandelijkse- en kwartaalkosten en het woord "meedenken" is al sedert de nationalisatie geschrapt. Ik ga morgen meteen de rekeningen opzeggen. Wat een trieste vertoning is het toch.’

Tot slot de prangende vraag van de heer Kluitenberg: 'Krijg ik dan straks geld toe als ik rood sta?'

Verder: Nigel Farage, ex-voorman van Ukip, verwacht dat Nederland een referendum zal organiseren over het verlaten van de Europese Unie. Ook het onderwerp 'nexit' staat garant voor flink wat reacties.

De heer Preusting gaat er stevig in. ‘Mind your own business! Ik dacht dat deze man zijn leven terugwilde en dat lijkt me niet een leugenkaravaan door Europa.’

Ook de heer Koning heeft een tip aangaande het redactionele beleid van deze krant. ‘Niet te veel aandacht besteden aan Farage. Als hij "zijn leven terug wil", gun hem dan die rust.’

Maar er is ook de analyse van de heer Van Dijk. ‘Als Europees parlementariër promoot Farage referenda in andere EU-landen. Hij blijft boegbeeld. Daarbij heeft hij twee ijzersterke troefkaarten. Ten eerste: immigratie. Zodra in Nederland, Duitsland en andere landen telkens doden vallen bij aanslagen gepleegd door sektarische massamoordenaars die zijn meegelift op de ongecontroleerde instroom, krijgt de EU de schuld. Omdat West-Europese regeringsleiders gezamenlijk geweigerd hebben de buitengrenzen te bewaken en de "vluchtelingencrisis" hebben uitgeroepen tot voorbeeld waarbij de EU zijn onmisbaarheid zou aantonen. Troef twee: de euro. De burger van de eurozone levert nu jaarlijks 2 à 3% rente op spaartegoeden in door het beleid van de ECB. Trekt de inflatie aan tot 1 of 2% dan kan de schade oplopen tot 4 à 5% per jaar.’

Kortom, schrijft Van Dijk: ‘Geen wonder dat voormalig beurshandelaar Farage short gaat op de EU.’

Bron: www.financieeldagblad.nl

Reactie achterlaten

13 jun 2016

Apple App Store krijgt abonnementen en advertenties

Apple gooit zijn App Store op de schop door abonnementsmodellen te introduceren en appmakers software te laten adverteren. Apple-marketingtopman Schiller doet de nieuwe plannen tegenover The Verge uit de doeken. De vernieuwingen gelden vanaf komend najaar. Ontwikkelaars gaan in de vernieuwde App Store meer verdienen. Nu moeten ontwikkelaars 30 procent van de opbrengsten van een betaalde app aan Apple afstaan. Onder de nieuwe regels geldt die 30 procent alleen het eerste jaar, daarna gaat het percentage omlaag naar 15 procent, voor zowel nieuwe als bestaande apps.

Ook kunnen ontwikkelaars hun apps voortaan gaan adverteren door bij Apple op een zoekterm te bieden. De advertentie van de hoogste bieder wordt dan aan gebruikers getoond en staat bovenaan de zoekresultaten. Per zoekterm wordt maximaal één geadverteerde app getoond.

Abonnementen
Appmakers kunnen straks abonnementen op hun apps verkopen. Zo wordt het voor ontwikkelaars makkelijker om hun software langdurig te blijven ondersteunen en vernieuwen.

Tot nu toe kwamen ontwikkelaars van betaalde apps vaak elke paar jaar met een totaal nieuwe versie van hun app om genoeg te kunnen verdienen. Voor pc's zijn abonnementen op apps al langer gangbaar: Microsoft Office en de suite Adobe-apps worden tegenwoordig niet meer eenmalig verkocht maar via een abonnement waarvoor maandelijks wordt betaald.

De abonnementen in de App Store gelden straks niet alleen voor een enkele app, maar zijn ook voor meerdere apps van dezelfde ontwikkelaar mogelijk. Zo kunnen gameontwikkelaars straks bijvoorbeeld een abonnement op een bepaalde spelserie aanbieden.

Snellere goedkeuring
Apple belooft apps ook sneller goed te keuren voor publicatie in de App Store. Veel ontwikkelaars klagen over de onvoorspelbare en soms lange recensietijden die Apple erop na houdt.

Afgelopen maand heeft Apple die periode al verkort. Voor het komende najaar belooft het bedrijf dat 50 procent van de apps binnen 24 uur wordt goedgekeurd en 90 procent van de apps binnen 48 uur.

Het is opvallend dat Apple zijn vernieuwde App Store nu al onthult. Komende maandag start Apple-ontwikkelaarsconferentie WWDC, waar Apple vernieuwingen van iOS, OS X en zijn diensten zal onthullen.

Bron: www.nu.nl

Reactie achterlaten

08 jun 2016

Dit zijn de belangrijkste mediatrends van 2016

Nieuws van Netflix deze week: India krijgt zijn eigen House of Cards. De Indiase Original heet Sacred Games, naar de roman van Vikram Chandra. En net als zijn Amerikaanse tegenhanger gaat het over politieke intriges, corruptie en misdaad. 'Netflix’ investering in India staat symbool voor de grote veranderingen die wereldwijd plaatsvinden in entertainment en media. Dat blijkt uit de jaarlijkse Entertainment & Media Outlook van accountants- en adviesbureau PwC. De nieuwe Outlook wordt woensdag gepresenteerd.

Drie trends komen samen: India is een groeiende markt met veel jonge consumenten. Volgens PwC telt het land 148 miljoen huishoudens met een tv-abonnement en dat aantal blijft de komende vijf jaar groeien. Die mediaconsumenten kijken óók Amerikaanse films en series, maar geven de voorkeur aan lokale producties. Radio had altijd een ijzersterke positie in de auto. Op de uren dat mensen in de auto naar de radio luisteren hoor je de beste dj’s en zijn de reclames het duurst.

De radio verliest echter terrein aan digitale muziekdiensten als Spotify, aldus PwC. Net als buiten de auto. Google en Apple maken de dashboardsystemen zo geavanceerd dat je onderweg ook je smartphone kan gebruiken om muziek te luisteren. En misschien te bellen. Handsfree. De opmars van Netflix staat ook voor een veranderend mediagebruik: consumenten hoeven geen losse dvd, cd of krant meer te hebben om media te consumeren. Liever kijken ze streaming video op Netflix, luisteren ze muziek op Spotify, lezen nieuws op de smartphone. Daar zit de groei voor producenten en distributeurs van entertainment en media. Vier trends:

1 Digitaal groter dan niet-digitaal

Vanaf 2020, verwacht PwC, haalt de wereldwijde entertainment- en mediasector meer omzet uit digitale dan niet-digitale activiteiten. De analisten tellen mee wat consumenten betalen voor hun internet- en telefoonabonnement. In 2020 is het omslagpunt: dan besteden we volgens PwC net zoveel aan digitale media als aan niet-digitale, beide 1.070 miljard dollar (942 miljoen euro). Dat geldt nu al voor China en Kenia en vanaf volgend jaar voor Nederland. Volgens PwC besteden Duitsers in 2020 nog 61 procent van het geld aan niet-digitale vormen van entertainment en media. 2 Winnend verdienmodel: streaming met abonnement. In 2015 haalden video-on-demanddiensten een omzet uit abonnementen van 10,9 miljard dollar. Dat was een derde meer dan in 2014. De groei zet wereldwijd door, aldus PwC. Volgend jaar wordt wereldwijd meer besteed aan abonnementen op video-on-demand-diensten dan aan de verkoop van films en series op losse dvd’s.

In muziek winnen streamingdiensten als Spotify en Apple Music van cd-verkoop en downloads (iTunes). Voor boeken, tijdschriften en kranten daarentegen zijn abonnementdiensten nog geen mondiaal succes. Het Nederlandse Blendle mist volgens PwC nog het gemak van een dienst als Netflix die beter weet te voorspellen wat mensen graag willen kijken of lezen. Voor het lezen van de krant via Blendle moet je nog teveel moeite doen.

3 Reclame: online groter dan tv

Steeds meer adverteerders besteden hun geld liever bij Google, Facebook en YouTube dan bij tv-zenders. Daar zit de jeugd. Vanaf dit jaar is volgens PwC internet ’s werelds grootste reclameplatform, groter dan tv. Adverteerders staken in 2016 naar schatting 177 miljard dollar in online reclame. Tv is goed voor 175 miljard dollar – alleen voor spotjes rond grote live shows en sport willen adverteerders nog veel geld betalen. Zo kostte een spotje rond de Super Bowl in de VS het recordbedrag van 50 miljoen dollar per 30 seconden.

In Nederland kwam die omslag al eerder. Al meer dan vijf jaar zijn de digitale reclamebestedingen hoger dan tv. Sinds vorig jaar verdient Google alleen al met betaalde zoekwoorden (paid search advertising) meer dan alle Nederlandse tv-zenders bij elkaar, zegt PwC.

4 Kranten: abonnementen lucratiever dan advertenties

In Nederland is het al jaren het geval, maar vanaf volgend jaar verdienen de dagbladen wereldwijd meer met abonnementen en losse verkoop dan met reclame. Volgens PwC blijft ‘papier’ nog zeker vijf jaar de belangrijkste bron van inkomsten. Digitale abonnementen worden voorlopig niet groter dan 10 procent van alle inkomsten uit abonnementen en losse verkoop. Nederland loopt daarin voor: in 2020, denken de analisten van PwC, verdienen de Nederlandse kranten meer dan een kwart van hun inkomsten uit de lezersmarkt (totaal: 871 miljoen euro) met online activiteiten (digitale replica’s en toegang tot sites).

Regionale verschillen zijn opvallend. Alleen in Latijns-Amerika verwacht PwC nog groei bij de kranten (2 procent van de omzet). In Chili groeit de dagbladwereld zelfs 3 procent. In Latijns-Amerika ontstaat een middenklasse die zich nog graag wil informeren via de (papieren) krant. In Noord-Amerika (-3 procent), Azië/Pacific (-0,7 procent) en Europa/Midden-Oosten (-1,8 procent) is sprake van krimp.

Bron: www.nrc.nl

Reactie achterlaten

06 jun 2016

T-MOBILE VERGROOT XL DATABUNDEL KOSTELOOS NAAR 20 GIGABYTE

Klanten van T-Mobile met een Stel Samen en Stel Bij abonnement die gebruik maken van de XL databundel, krijgen vanaf 6 juni gratis een upgrade naar 20 gigabyte. De wijziging geldt voor zowel bestaande- als nieuwe klanten. T-Mobile gaat op 6 juni haar XL-databundel vergroten van 12 naar 20 gigabyte. Daarmee speelt T-Mobile als laatste grote provider in op de trend dat databundels steeds groter worden. KPN, Vodafone en Tele2 bieden al langer abonnementen aan met databundels van 20 gigabyte of groter.

De wijziging bij T-Mobile is kosteloos en geldt zowel voor bestaande- als nieuwe klanten. Door de vergroting van haar XL-databundel wrodt het abonnement van T-Mobile geschikter om gebruikt te worden voor bijvoorbeeld streaming muziek en video onderweg.

Stijgend dataverbruik
Steeds meer Nederlanders willen buiten de deur naar streaming muziekdiensten zoals Spotify, Deezer of Napster kunnen luisteren. Streaming muziek kost gemiddeld tussen de 150 en 200 MB aan dataverkeer per uur. Ook is de ontwikkeling zichtbaar dat steeds meer mensen streaming video kijken via een mobiele internetverbinding. Afhankelijk van de beeldkwaliteit kost dit tussen de 500 en 1200 MB per uur aan dataverkeer.

Alle klanten van T-Mobile met een Stel Samen en Stel Bij abonnement die gebruik maken van de XL-databundel krijgen vanaf 6 juni in plaats van 12 gigabyte per maand voortaan 20 gigabyte per maand aan dataverkeer. Ook nieuwe klanten van T-Mobile kunnen deze bundel gaan kiezen.

Zonder kortingen is de XL databundel van T-Mobile bij een Stel Samen en Stel Bij abonnement momenteel voor 40 euro per maand verkrijgbaar (10 euro abonnementskosten, 30 euro voor de databundel). T-Mobile geeft vooral bij sim-only abonnementen behoorlijke kortingen, waardoor de XL databundel met een abonnement momenteel al vanaf 26,50 euro per maand verkrijgbaar is.

Onbeperkt internet
Onlangs maakte T-Mobile bekend dat de provider vanaf 6 juni ook een abonnement gaat aanbieden met onbeperkt mobiel internet. Hier zitten overigens wel diverse beperkingen aan. Zo mag het onbeperkte internet alleen op een smartphone of tablet gebruikt worden, en comprimeert T-Mobile de kwaliteit van streaming video.

Bron: www.gsmhelpdesk.nl

Reactie achterlaten

18 mei 2016

Klanten nemen goedkopere abonnementen bij Vodafone

Klanten van Vodafone namen deze winter gemiddeld goedkopere abonnementen af dan in de periode ervoor. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de provider. Ook het aantal abonnees nam licht af, zo staat in de cijfers. Het aantal abonnees nam af met 5000, zo staat in de kwartaalcijfers die Vodafone online heeft gezet. Het aantal klanten komt uit rond vijf miljoen, waarvan meer dan driekwart een abonnement heeft. De rest gebruikt prepaid.

Klanten betalen steeds minder aan Vodafone voor een abonnement. Gemiddeld betaalde een Vodafone-klant afgelopen maanden 30,50 euro, waar dat in dezelfde periode vorig jaar 32,70 euro was. Dat is een daling van 6,7 procent. Prepaid-klanten betaalden wel steeds meer. Waar dat vorig jaar gemiddeld 3,60 euro was, is dat nu 4,10 euro. Dit komt doordat steeds meer klanten een goedkoper abonnement hebben.

De hoeveelheid gebruikte data in de wintermaanden viel 37 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van eind 2015 daalde het aantal verbruikte terabytes met 0,6 procent. Ongeveer twee miljoen klanten kunnen 4g-gebruiken, omdat ze zowel een abonnement als toestel hebben die geschikt zijn voor 4g, zegt Vodafone.

Bron: www.tweakers.nl

Reactie achterlaten

09 mei 2016

Ziggo mobiel gaat mogelijk ook smartphones aanbieden

Ziggo blijkt intern te testen met de verkoop van smartphones bij mobiele abonnementen. Werknemers van Ziggo kunnen nu al gebruik maken van het aanbod.
Uit uitgelekte informatie van de intranetsite van Ziggo blijkt dat de provider momenteel test met het aanbieden van smartphones bij mobiele abonnementen, zo meldt Tweakers. De kabelaar is al enkele jaren actief op de mobiele markt en biedt sim-only abonnementen aan op het netwerk van Vodafone. Alleen bestaande Ziggo klanten kunnen gebruik maken van de mobiele abonnementen van Ziggo.

Naast mobiele abonnementen gaat Ziggo mogelijk in de toekomst ook smartphones bij abonnementen aanbieden. Intern wordt hier momenteel mee getest. Werknemers van Ziggo hebben de mogelijkheid om bij een Ziggo Mobiel abonnement ook een smartphone af te nemen. Uit de pilot moet blijken of Ziggo deze mogelijkheid uiteindelijk aan alle klanten gaat aanbieden.

De pilot met het aanbieden van smartphones bij een Ziggo Mobiel abonnement is opgestart los van het feit dat Ziggo en Vodafone momenteel bezig zijn met de oprichting van een joint venture in Nederland. Eerder dit jaar maakte beide bedrijven bekend de intentie te hebben om in de toekomst samen verder te gaan. Deze samenvoeging van activiteiten moet nog goedgekeurd worden door de autoriteiten. Tot die tijd opereren beide bedrijven los van elkaar, bepalen hun eigen strategie en ontwikkelen hun eigen producten

Klanten van Ziggo die al televisie, internet en/of vaste telefonie van Ziggo afnemen, kunnen via Ziggo ook een abonnement afsuiten op Ziggo Mobiel. Op dit moment biedt Ziggo Mobiel vier verschillende abonnementen aan:

Abonnementen bij Ziggo Mobiel kunnen maandelijks opgezegd worden. Daarnaast biedt Ziggo Mobiel als één van de weinige aanbieders in Nederland een familie abonnement (het Ziggo Mobiel Familie 4G abonnement). Dit abonnement is ideaal voor gezinnen. Aan dit abonnement kunnen maximaal vijf simkaarten gekoppeld worden. Alle vijf de aansluitingen delen de databundel van 8.000 MB en kunnen onbeperkt bellen en SMS'en. Standaard levert Ziggo bij het Ziggo Mobiel Familie 4G abonnement twee simkaarten mee. Voor iedere extra simkaart moet 10 euro per maand betaald worden.

4G toegang
Ziggo Mobiel is ook één van de weinige mobiele aanbieders op het Vodafone netwerk die haar klanten toegang geeft tot het 4G netwerk van Vodafone. Bij drie van de vier abonnementen is toegang tot het 4G netwerk van Vodafone standaard.

Onbeperkt SMS en bellen vanuit de bundel in andere EU landen
Ook voor mensen die regelmatig naar het buitenland gaan, is Ziggo Mobiel een aantrekkelijke provider. Vanuit andere EU landen kunnen klanten van Ziggo Mobiel namelijk onbeperkt SMS'en en gaat telefoonverkeer uit de belbundel. Bij de twee duurste abonnementen betekent dit dus dat ook vanuit andere EU landen onbeperkt gebeld kan worden naar Nederland.

Bron: www.gsmhelpdesk.nl

Reactie achterlaten

03 mei 2016

Ziggo vervangt duurste abonnement met sneller internet en hogere prijs

Ziggo heeft besloten om zijn duurste en snelste abonnement, Ziggo Connect & Play Max te vervangen door een nieuw abonnement dat nog sneller is maar ook 4 euro per maand duurder is. Bestaande abonnees kunnen hun huidige aanbod houden of voor 4 euro per maand upgraden naar het nieuwe abonnement. Het snelste Ziggo-abonnement, Ziggo Connect & Play Max had voorheen een snelheid van 200/20Mbit/s, wat neerkomt op een downloadsnelheid van 200 Mbit/s en een uploadsnelheid van 20Mbit/s. Het nieuwe abonnement houdt dezelfde naam maar heeft een snelheid van 300/30Mbit/s, daarnaast is het abonnement 4 euro duurder geworden.

Voorheen kostte het Ziggo Connect & Play Max 73,95 euro per maand en nu kost dit abonnement 77,95 euro per maand. Voor bestaande klanten verandert er op dit moment niets, zij behouden gewoon een snelheid van 200/20Mbit/s voor 73,95 euro per maand, maar zij mogen voor 4 euro per maand upgraden naar het nieuwe abonnement met een snelheid van 300/30Mbit/s.

Voor nieuwe klanten is de optie voor het 200/20Mbit/s verdwenen, zij kunnen nu kiezen uit drie abonnementen; Ziggo Connect & Play Start, Ziggo Connect & Play Complete of Ziggo Connect & Play Max. Waarbij Start is gelimiteerd op een snelheid van 40/4Mbit/s, Complete op 150/15Mbit/s en Max dus op 300/30Mbit/s.

Tot slot is er nog de mogelijkheid om alleen internet, alleen internet en televisie, of zelf een abonnement samen te stellen. Hierdoor zijn de prijzen ook veranderd als men kiest voor een snelheid van 300/30Mbit/s, de prijs ligt dan ook 4 euro hoger dan voorheen.

Bron: www.techzine.nl

Reactie achterlaten