'De budgettelecommarkt ligt open, want de concurrentie laat het liggen'

Jasper de Rooij houdt van vroeg beginnen. Iedere dag betreedt hij als een van de eersten zijn kantoor in de Amsterdamse wijk Buitenveldert. Om vanaf kwart over zeven het ontbijt klaar te zetten voor de medewerkers. 'Nieuwe mensen hier kennen mij de eerste paar weken eigenlijk alleen als de man die het ontbijt klaar zet', zegt hij.

In werkelijkheid is De Rooij (47) oprichter, ceo en grootaandeelhouder van het belbedrijf Simpel.nl, dat inmiddels meer dan 400.000 abonnementen telt en een omzet boekt van tientallen miljoenen. 'De medewerkers van het callcentrum komen rond kwart voor acht binnen, dan gaan ze rustig ontbijten en zijn ze na een half uur klaar om te beginnen', verklaart hij zijn dagelijks ritueel. 'Het gevolg is dat we minder verloop hebben gekregen dan voorheen en dat de mensen zonder opgejaagd gevoel aan hun werk beginnen. Het werkt echt heel goed.'

Deze week zette De Rooij zijn handtekening onder een overeenkomst met Parcom Capital. De investeringsmaatschappij neemt een substantieel minderheidsbelang in Simpel, een transactie die nog door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet worden goedgekeurd. Voor De Rooij is het een stap, waarmee Simpel de volgende groeifase kan ingaan.

Jasper de Rooij (Foto: Peter Strelitski)
De Rooij begon Simpel in 2007 als prijsvechter, die met eenvoudige sim-only-abonnementen de markt wilde openbreken. Hij verkocht zijn bedrijf drie jaar later aan T-Mobile, om het in 2014 weer terug te kopen. De Hoge Dennen Capital van de familie De Rijcke, die fortuin maakte met de verkoop van drogisterijketen Kruidvat, stapte bij die gelegenheid aan boord met een aandelenpakket van naar verluidt 30 tot 40%.

Met behulp van de investeerder professionaliseerde Simpel de organisatie en ging het voort met zijn gevecht tegen de gevestigde orde. De afgelopen twee jaar verdubbelde het aantal abonnementen tot meer dan 400.000. Nu, met Parcom als aandeelhouder, mikt De Rooij op een verder vervolg van de groei richting een miljoen. 'We hebben een kleine, maar wendbare organisatie, we zijn creatief in onze prijsstelling, de consument kent ons inmiddels en we hebben met Parcom een mooie partner erbij. Ik zie niet in waarom we niet nog een keer kunnen verdubbelen.'

Twee jaar geleden ging u in zee met de Hoge Dennen Capital. Waarom nu een andere investeerder?
'Ik wilde zelf meer controle hebben, wilde meer in waardecreatie zitten. Drie maanden terug heb ik hun een aanbod gedaan. We hebben afgesproken om geen bedragen te noemen, maar zij hebben een heel goed rendement behaald op hun investering. Ik heb ook grote waardering voor hun inbreng de afgelopen periode. Daarna ben ik me gaan oriënteren, want ik wilde niet de schuld op me houden. Via via kwam ik bij Parcom uit, dat voelde goed. Er was direct een klik.'
Simpel is relatief klein en heeft geen eigen netwerk. Hoe kunt u strijd leveren met grote spelers, die ook eigen budgetmerken hebben zoals Telfort (KPN) en Ben (T-Mobile)?
Gratis of niet?

Hoezo gratis? In november verraste mobiele telecombedrijf Simpel.nl de concurrentie met een abonnementsvorm waarbij de consument niet langer betaalt voor telefoongebruik en sms'jes.

Alleen voor dataverkeer geldt een vast bedrag per maand.

Simpel adverteerde direct met 'gratis bellen en sms'en en één gig voor een tientje'. Dat was tegen het zere been van grote broer KPN, die dit misleidend vond en een brief op poten stuurde.

Afgelopen voorjaar oordeelde de Stichting Reclame Code dat van misleiding helemaal geen sprake is. Opvallend was dat Simpel voorafgaand aan de uitspraak van de codecommissie zijn campagne had veranderd. 'Gratis' bellen en sms'en werd opeens 'onbeperkt' bellen en sms'en. Overigens maakte deze verandering voor het oordeel van de Stichting Reclame Code niets uit.

'KPN en de fusiecombinatie Vodafone-Ziggo richten zich vooral op quad play (de combinatie van vaste telefonie, mobiel, internet en tv, red.). Dan heb je nog Tele2, dat nu met zijn eigen netwerk vooral aan het bouwen is. En T-Mobile dat zich vooral richt op innovatie met mobiele telefonie. Het budgetsegment groeit hard. Maar deze markt ligt open, want de concurrentie laat het liggen.'

'En we kunnen ons verder verbreden. Nu bieden we alleen 3G aan met mobiele telefonie. We komen straks met 4G (sneller en geschikt voor veel meer data, red.). Er valt ook te denken aan een combinatie van een abonnement met een een toestel.'

Voor de fusie met Ziggo moet Vodafone van Brussel afstand doen van zijn vastetelefoonklanten en zijn tv-klanten. Is dat iets voor Simpel?
'We kijken naar elke mogelijkheid in de markt. In principe staan we open voor vaste telefonie en tv, maar dan wel als we het kunnen aanbieden op een manier zoals Simpel dat doet. De vraag bij Vodafone is of dit kan. Dat weet ik niet.'

Hoe ziet de telecommarkt er over vijf jaar uit?
'Ik vergelijk het graag met de retail. Aan de ene kant heb je aanbod van hoge kwaliteit met alles erop en eraan. Daarnaast heb je budget en dat segment wordt alleen maar belangrijker. Je moet vooral uitkijken dat je niet in het middensegment zit. En wat je ook altijd ziet is dat de bovenkant van de markt zwaar wordt overschat. De mensen willen vooral betaalbare telecom.'

'Nu betaalt de consument voor een totaalpakket van tv, telefonie en snel internet zo'n €80 per maand. Ook dit gaat fors omlaag. En dan wordt het ook voor een partij als Simpel interessant om naar te kijken. En wat te denken als er 5G komt, waarop ook tv-diensten veel sneller en beter mobiel kunnen worden aangeboden. Dan heb je helemaal geen kabel meer nodig.'

U bent voor het mobiele netwerk afhankelijk van derden. Stel nu dat dit minder makkelijk kan?
'Ik heb hiervoor een hele goede samenwerking met T-Mobile. Maar als partijen met een netwerk hun voorwaarden onaantrekkelijk maken, verwacht ik dat we de Autoriteit Consument en Markt wel op onze hand hebben. Nu al hebben we met onze lage prijzen echte invloed op de markt.'
U begon negen jaar terug met niets, inmiddels staat er een bedrijf en een bekend merk.

'Ik vind het leuk dat we echt kunnen meedoen op de markt. Om te horen van mensen dat ze kiezen voor een abonnement op Simpel. Zelf speel ik graag Fifa op de PlayStation. Daarop kon je bij FC Utrecht ons enkele jaren geleden als shirtsponsor zien. Dat is toch fantastisch om mee te kunnen maken.'

Bron: www.fd.nl



« Vorige pagina