Proximus beloofde dat je met één telefoontje de huur van je oude telefoon kon opzeggen. Onze lezers ervaren dat anders

Een simpel telefoontje naar onze klantendienst volstaat om de huur van uw vast telefoontoestel op te zeggen, zo klonk het woensdagmorgen uit de mond van Proximus-woordvoerder Jan Margot. We confronteerden hem met het feit dat veel abonnees al jaren huur betalen voor hun telefoontoestel zonder dat ze dat zelf beseffen. Maar zo eenvoudig lijkt het stopzetten toch ook weer niet, zo blijkt uit reacties van lezers.

Veel abonnees vanProximus betalen al jaren een maandelijks huurbedrag voor hun vast toestel. Dat staat duidelijk op de factuur. Maar, zo bleek vanmorgen in De Inspecteur op Radio 2, veel mensen betalen die huur al zoveel jaar dat ze al een veelvoud van de prijs van hun toestel aan huur hebben betaald. Anderen beseffen zelfs niet dat er iedere maand enkele euro’s op hun factuur worden aangerekend voor de huur van hun toestel en dat het veel goedkoper uit zou komen om zelf een telefoon te kopen.

Gewoon even bellen

Volgens Proximus is het niet hun taak om klanten daar op te wijzen. “En bovendien, wie een toestel huurt, krijgt er ook de service bij. Is je telefoon stuk, wordt hij gratis vervangen”, zegt woordvoerder Jan Margot van Proximus.

Wie toch zou beslissen om de huur op te zeggen, en dat waren vandaag al heel veel mensen, moet gewoon even bellen met de klantendienst.

Maar zo simpel is het allemaal niet, zo blijkt uit de vele reacties die we kregen. En ook op de redactie van De Inspecteur op Radio 2 en bij Proximus zelf stond de telefoon vandaag roodgloeiend. Want plots wil iedereen zijn huurtelefoon vervangen door een telefoon die hij zelf koopt. Het antwoord dat bellers krijgen, verschilt blijkbaar van persoon tot persoon. Alsof er geen eenduidige afspraken over bestaan.

“In augustus 2016 ontdekten we een beetje bij toeval dat we al ruim 20 jaar abonnementsgeld betaalden. En het was echt niet zo eenvoudig om dat op te lossen. Een toonbeeld van klantonvriendelijkheid”, zegt een lezer uit Loppem.

Ook lezer A.V. zegt dat hij de huur van zijn zeer oud vast toestel probeerde op te zeggen. “Toen ik daarvoor belde naar Proximus kreeg ik te horen dat dit enkel kan door het toestel naar een Proximuswinkel te brengen”, klinkt het.

Ook Eddy B. zegt dat hij aan de telefoon te horen kreeg dat wanneer hij de huur van het toestel wil stoppen, hij met zijn telefoon naar een telefoonwinkel moet.

“Ik heb tientallen jaren een vast toestel gehuurd. Een tweetal maanden terug heb ik Proximus verwittigd dat ik het toestel niet meer wilde huren. Ik moest het niet teruggeven, het was waardeloos, zei men mij. Ik vraag me af of we geen schadevergoeding kunnen krijgen. Het is toch wansmakelijk om klanten het tienvoudige te laten betalen voor een toestel”, zegt lezer Rita B.

Dirk S. zegt ook “slachtoffer” te zijn. Hij betaalt sinds 35 jaar maandelijks 3.50 euro ‘huur’. “Bij contact met hun klantendienst vandaag kreeg ik van de calltaker als antwoord dat men afwacht hoe de zaak evolueert.”

Ontgoocheld in Proximus

Ook Myriam V. is niet te spreken over de service van Proximus. “Ik huur al sinds jaren een telefoon die zelfs niet meer in gebruik is. Ik heb dat al eens laten weten aan Proximus, maar zonder gevolg. Vandaag heb ik een bericht naar Proximus gestuurd om hen er nog eens op te wijzen dat ik maandelijks 2,9339 € betaal voor een verouderde telefoon. Moeten wij als klant constant alle details van een factuur nakijken? Is het niet aan Proximus om deze praktijk stop te zetten?”

Lezer Calixte D. uit Wielsbeke betaalde van 1982 tot oktober vorig jaar huur voor een Maestro-toestel. “Toen ik de factuur eens goed bekeek en inderdaad merkte dat ik al zovele jaren maandelijks 4,95 euro exclusief BTW betaalde, heb ik zelf een toestel aangekocht. Als abonnee had ik spijtig genoeg het volste vertrouwen in Proximus”, zegt ze. Want intussen betaalde ze gemakkelijk al tien nieuwe telefoons.

Omer V. uit Rotselaar zegt: “Ook ik betaal maandelijks 3.55 euro voor de huur van een telefoon Maestro 350 antraciet. Op de factuur geeft Proximus de indruk dat dit gelinkt is aan mijn pack. De oudste factuur die ik kan terugvinden is er eentje van juli 1998, toen betaalde ik 90 Belgische frank (2 euro) per maand.”

“Ik ben altijd trouw gebleven aan Proximus, maar nu voel ik me toch diep geraakt en vraag me af of ik mijn geld kan recupereren.”

Lezer Johan P. zegt: “Inderdaad, uit nazicht van de factuur blijkt dat ik 4,95 per maand betaal voor die telefoon. Bedankt voor de info, ik zet dat onmiddellijk stop.”

Ook verschillende andere lezers laten ons weten dat ze de huur van hun toestel nog deze week stopzetten.

Bron:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171108_03176212



« Vorige pagina