Het einde van de datalimiet? T-Mobile komt met 'alles onbeperkt'-abonnement

T-Mobile komt volgende week met een abonnement met onbeperkt dataverbruik, onbeperkt sms'en en onbeperkt bellen via het 4G-netwerk in Nederland én de Europese Unie. Opvallend, vooral vanwege het prijskaartje: 35 euro per maand. Op dit moment kosten de goedkoopste abonnementen zonder datalimiet 70 à 80 euro per maand.

De prijs van 35 euro geldt alleen bij een tweejarig sim-only-abonnement en biedt onbeperkt sms'en en bellen in alle EU-landen (plus Noorwegen en IJsland). Onbeperkt dataverbruik is in andere EU-landen 'slechts' zestig dagen per jaar mogelijk. Daarna krijgen klanten 10GB.

Of T-Mobiles lage abonnementsprijs voor onbeperkte data een prijzenoorlog zal ontketenen valt nog te bezien. Prijsvechter Tele2, dat klanten ook een abonnement van 35 euro aanbiedt, maar dan met 24GB, zegt tegenover persbureau ANP 'een beetje trots' op T-Mobile te zijn. Het bedrijf vermoedt dat veel concurrenten niet naar dat 'prijspunt' kunnen afdalen. Vooral het gebrek aan netwerkcapaciteit zou hun parten spelen.

Tele2 weet nog niet of het zijn datalimiet nu ook laten varen. 'Daar moeten wij ons nog eens goed over buigen. Maar het is goed dat de handrem eraf gaat.' VodafoneZiggo en KPN willen desgevraagd niet op toekomstige ontwikkelingen ingaan.

T-Mobile denkt de lage kosten van het abonnement te kunnen bolwerken door de aanwas van extra klanten, zegt directeur consumermarketing Tisha van Lammeren. Volgens het bedrijf zijn circa een miljoen consumenten bereid 35 euro te betalen. Daarnaast hoopt de aanbieder dat veel bestaande klanten voor 'een paar euro extra' naar een onbeperkt abonnement overstappen, wat ook weer geld in het laatje brengt.

Ook T-Mobile zegt niet direct te vrezen voor een race to the bottom. Van Lammeren: 'Natuurlijk zou ik graag nog even de enige in Nederland en Europa blijven. Maar we nemen hier natuurlijk wel een ondernemersrisico en je hebt een stevig netwerk nodig, dus ik verwacht niet dat dit heel makkelijk en snel wordt gekopieerd. Aan de andere kant: dit is een disruptieve actie en in deze markt word je altijd gevolgd. Voor de consument is dat alleen maar beter, want nu is 'onbeperkt' bij veel aanbieders veel te duur.'

Dat een van die dure aanbieders T-Mobile zelf was, met een ongelimiteerd abonnement voor 70 euro, noemt de directeur onderdeel van hun strategie om nieuwe producten eerst op voor een hoge prijs uit te proberen. 'Van klanten die bereid zijn om zo'n prijs te betalen kan je in de beginfase heel veel leren. Er zit dus wel een gedachte achter.'

Bijna waar
Lees ook

De Europese Commissie en het Europarlement zijn het eens geworden over Europese netneutraliteitsregels. Die lijken iets zwakker te zijn dan de Nederlandse netneutraliteitsregels, waardoor de Nederlandse wet mogelijk moet worden afgezwakt.

T-Mobiles nieuwe abonnement wordt ronkend aangekondigd als 'limietloos', en dat is bijna waar. Zo kunnen Go Unlimited-klanten elke dag 5GB verbruiken, maar als deze data op zijn moeten ze steeds gratis 'aanvullers' van 1GB activeren. Volgens een woordvoerder stelt de provider deze limiet in om te voorkomen dat het netwerk te veel wordt belast. 'Maar elke dag 5GB is veel. Heel veel. In ieder geval ruim voldoende.'

Opvallend is dat een andere nieuwe abonnementsvorm die de provider aanbiedt, Go Up, gepaard gaat met 'datavrije muziek', een gratis muziekstreamingdienst die volgens marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) in strijd is met netneutraliteit. De Nederlandse regelgeving rond netneutraliteit vereist dat al het internetverkeer gelijk moet worden behandeld. Om die reden heeft de ACM T-Mobile vorig jaar voor de rechter gesleept, maar de datum van het vonnis is nog onbekend.

Zo lang de rechter geen uitspraak heeft gedaan blijft T-Mobile datavrije muziek aanbieden, laat een woordvoerder weten. Volgens de ACM staan zij in deze rechtszaak 'lijnrecht tegenover' de telecomaanbieder. 'Des te beter dat er straks een duidelijke uitspraak over de interpretatie van netneutraliteit komt.'

Op het eerste gezicht lijkt datavrije muziek heel sympathiek, zegt het ACM, maar gratis oneindig muziek luisteren 'bestaat niet'. Als je diensten aan de ene kant gratis maakt, worden diensten aan de andere kant duurder, stelt een woordvoerder van de marktwaakhond. 'Door gratis muziek gaan mensen bijvoorbeeld minder video's kijken, want dat is ineens duurder geworden. Daardoor stokt dat hele marktsegment.'

Bron: www.volkskrant.nl



« Vorige pagina